Online médiaelemzés a gyakorlatban

Gondolkodtál már azon, hogy a webes vélemények, tartalmak milyen jó alapul szolgálhatnak márkád építéséhez? És hogy mindezt e végtelen mennyiségű információt hogyan lehet könnyen kezelhető, hasznos insightokká alakítani? Mert akár igen, akár nem, mi hoztunk neked választ minden kérdésedre: és ez nem más, mint az online és közösségi médiaelemzés. A Neticle egy böngészőből elérhető online szolgáltatás, amely közel valós időben elemzi a magyar webet: hírportálokat, fórumokat, blogokat és közösségi oldalakat. A rendszer segítségével kideríthető, hogy mit gondolnak a webezők márkádról, termékedről, cégedről. És hogy mindezt mégis hogyan? Mutatjuk!

Eddigi tapasztalataink és ügyfél megbeszéléseink alapján az alábbi példákat emeltük ki az online (közösségi) médiaelemzés alkalmazási területeire:

1. Reputációmenedzsment

a saját véleményárfolyam folyamatos követése és összevetése a konkurensek véleményárfolyamaival

  • Amennyiben egy konkurens véleményárfolyama szignifikánsan jobb a saját véleményárfolyamnál, érdemes ellenőrizni, hogy miért írnak a konkurensről több pozitívumot (kevesebb negatívumot) a weben. Érdemes megvizsgálni, hogy hogyan lehet reprodukálni ezt a sikert.
  • Amennyiben valahol negatív törés volt a véleményárfolyamban, az köthető-e valamilyen szolgáltatásbeli hiányossághoz/kieséshez vagy egy negatív hír terjedéséhez.

2. Szolgáltatásfejlesztés/Termékfejlesztés

  • A saját márkáról/termékről/szolgáltatásról szóló leggyakoribb negatív kifejezéseket érdemes szolgáltatásfejlesztési támpontokként kezelni.
  • A konkurensek leggyakoribb pozitív kifejezései mutatják, hogy mit értékelnek az emberek a konkurensekkel kapcsolatban, amennyiben van olyan jelentős pozitív kifejezés, mely nem jelenik meg a saját termékre vagy szolgáltatásra, érdemes jobban kommunikálni, vagy erre fókuszálni a szolgáltatásfejlesztés során, mert ez jelenleg versenyhátrány.
  • A konkurencia negatív kifejezései mutatják, hogy a fogyasztók mit nem kedvelnek a szolgáltatásukban, ezek szintén támpontok lehetnek szolgáltatásfejlesztéshez, a versenytársak lekörözéséhez, illetve kommunikációhoz.

A Neticle-ben többféle aspektus (szempont) is megadható egy márkához/szolgáltatáshoz/termékhez, melyek fejlesztésére hasonló elvek mentén használható a rendszer. Ilyen aspektusok lehetnek például: árazási politika, elérhetőség, minőség, mellékhatás, ügyfélszolgálat, szerelés, ügyintézés vagy más speciálisabb területek.

3. Konkurenciafigyelés

  • A Neticle említésfolyam grafikonok követésével látható, ha egy konkurens webes jelenléte akár minőségben akár mennyiségben szignifikánsan változik: például egy új kampány, esemény vagy egy webes mém, pletyka hatására.

4. Elvándorlási okok azonosítása

Elvándorlási (churn) találatok és hozzászólások gyűjtése és elemzése segíthet ügyfélmegtartási stratégiák megalkotásában.

  • A kapcsolódó találatok szerzői konkrét ügyfelek lehetnek, azonosíthatóak név alapján, és megkereshetőek megtartási ajánlattal.
  • Az elvándorlási találatok számának csökkenése alátámaszthatja a sikeres ügyfélmegtartási stratégiákat. (A növekedés viszont értelemszerűen cáfolja.)
  • A kapcsolódó szófelhő kimutathatja az elvándorlások fő okait.

5. Marketing kampány tervezésének támogatása

  • A márkával vagy termékkel kapcsolatos fő pozitív kifejezések felhasználhatóak az üzenetek megfogalmazásakor, illetve egy-egy kampánnyal reagálni lehet a fő negatívumokra is.
  • Vizsgálható, hogy melyik csatornára mikor érdemes üzenetet elhelyezni (melyik órában a hét mely napján).
  • Összegyűjthető, hogy mely weboldalak/csatornák szerzői reagálnak leginkább pozitívan vagy negatívan a kulcsszóval kapcsolatos üzenetekre.
  • Megfigyelhető, hogy milyen a hasonló/konkurens kampányok jellemző terjedési hatása a magyar weben.

6. Marketing kampány követése/értékelése

  • A véleményárfolyam alapján mely korábbi kampányok milyen átfutási idővel voltak sikeresek?
  • A kampány hatására pozitívabb lett-e a kulcsszó webes megítélés? (Emelkedett-e a véleményárfolyam?)
  • A kampány hatására nőttek-e a kulcsszó említések számai a weben? (Említésfolyam vastagodott-e?)
  • A kampány üzenete hogyan terjedt a weben

7. Értékesítés támogatása

  • Annak gyűjtése, hogy egy adott termék/szolgáltatás vásárlásával kapcsolatban hol kérnek a felhasználók információt vagy tanácsot. A megfelelő oldalakra/fórumokra történő regisztrációval lehetséges bekapcsolódni az egyéni vásárlási döntésekbe.

8. Értékesítés és médiavásárlás támogatása

  • Összegyűjthető, hogy milyen tematikájú weboldalakon és csatornákon és kik érdeklődnek a legtöbbet adott termékről vagy szolgáltatásról.
  • Online hirdetési stratégia tervezése előtt érdemes megvizsgálni, hogy a felület, ahová a hirdetést helyezni akarjuk, mennyire gyakran foglalkozik a márkát vagy terméket érintő témákkal, illetve általában pozitív vagy negatív kontextusba teszi-e azt.

9. Hangadók, véleményvezérek azonosítása és kezelése

(A fő közösségi médiumtípusokban: blogokban, fórumokban, Facebookon, Twitteren érdemes a következőket vizsgálni)

  • Kik a fő pozitív szerzők? – Érdemes lehet informálni a fő pozitív szerzőket a legújabb hírekről, kampányokról, eseményekről és akciókról, akár sajtóközlemények formájában is.
  • Kik a fő negatív szerzők? – A személyes megkeresés hatására enyhíthető a negatív attitűd, a rágalmazó azonosítása után a véleménye befolyásolható.
  • Kik a fő pozitív weboldalak? – Be lehet kapcsolódni az oldalon folyó párbeszédbe és tovább növelni az elkötelezettséget. (Ezekre az oldalakra érdemes lehet hirdetéseket elhelyezni.)
  • Kik a fő negatív weboldalak? – Ha van kiemelkedő rágalmazó, nyomon lehet követni a tevékenységét, be lehet kapcsolódni az oldalon folyó párbeszédbe és reagálni a kritikákra, illetve helyesbíteni a tévhiteket.

10. Weboldal és közösségi oldal tartalommenedzsmentjének támogatása

  • A webes vélemények alapján a legnépszerűbb pozitív tulajdonságok, kifejezések fókuszba helyezhetők a weboldalon és a közösségi oldalakon.
  • A negatív vélemények alapján a sokat kritizált elemek kommunikációja módosítható a weboldalon és a közösségi oldalakon.

11. Egyirányú Facebook kommunikáció támogatása

  • Megvizsgálható, hogy a hét melyik napján, hány órakor beszélnek a legtöbbet adott márkákról vagy témákról. Érdemes ehhez igazítani a kommunikáció időzítését.
  • A márkával vagy termékkel kapcsolatos fő pozitív kifejezéseket érdemes felhasználni az üzenetek létrehozásakor.

12. Social Media Support tevékenység támogatása

  • Mely weboldalakon kérnek legtöbbször információkat a termékről/szolgáltatásról? – Érdemes rendszeresen látogatni ezeket, és saját céges felhasználó regisztrálásával segíteni a problémák megoldását illetve a helyes tájékoztatást.
  • Vannak-e gyakran említett problémák? – Jobban fel lehet készülni ezekben a kérdésekben, mert ami a weben gyakori, azokban a kérdésekben gyakrabban fogják keresni az ügyfélszolgálatot.
  • Panaszokra, ügyfélkérésekre lehetséges a közvetlen reagálás.
  • Panaszok felkutatása és reagáló bejegyzés készítése: problémamegoldás terjesztése, osszuk meg a problémát és a megoldást is, hátha más fogyasztó számára is hasznos.

13. Vezetői összefoglaló jelentések készítése

  • a Neticle segítségével könnyedén készíthető riport a webes jelenlétről.
  • a riport egyénileg szerkeszthető, tetszőleges elemekből összeállítható és egy kattintással pdf formátumba konvertálható.
  • emellett az összes grafikon exportálható png és csv formátumba, így könnyedén beilleszthető bármilyen dokumentumba vagy prezentációba.

14. Gyors közvéleménykutatás

  • Egy témáról alkotott webes vélemények gyűjtése és elemzése olcsóbb és gyorsabb megoldás a hagyományos közvéleménykutatásoknál. Az sem utolsó szempont, hogy ezek a vélemények teljesen irányítatlanok, és a név nélküli posztolás szabadsága garantálja, hogy a legőszintébb visszajelzésekre bukkanhatunk a webes említések között.

15. CSR kommunikáció javítása

  • Céges CSR üzeneteknek milyen terjedése és visszhangja van a weben?

Érdekel, hogy neked miben tudnánk segíteni?

Keress minket, hogy személyre szabhassunk számodra is médiaelemzési csomagunkat, vagy próbáld ki rendszerünket ingyen!