Influencer, celeb, véleményvezér. Megannyi kifejezés, köztük bizonytalan átfedések, kérdéses megítélés, statisztika-hívők és inkább autentikusságra törekvők – a szakmai szemek is hajlamosak egyszerre túl sok mindenben elveszni.
Részben ennek apropóján Magyarországon először rendezték meg az Influencer Fesztivált, ami egyedülálló módon összehozta mindkét oldalt: a véleményvezéreket és a szakmai közeget, ezáltal lehetővé téve e marketingirány minden aspektusának mélyreható megértését.
A Neticle online és közösségi média figyelő- és elemző cég is ebben segített, jó hírt hozva azok számára, akik egyszerre keresik a számok megnyugtató erejét és a márkaidentitás hiteles képviselőjét. A fesztivál előadójaként megvizsgáltuk a hazai YouTuberek kommentközösségeit, górcső alá véve a kommentekben megjelenő témahullámokat, a véleményvezérek kritikus vagy rajongói voltát és az érzelmeket, amiket a videósok kiváltanak követőikből.
Általánosságban elmondható – talán senkinek nem okozva nagyobb meglepetést – hogy a legfontosabb felületekké az Instagram és YouTube váltak: a legtöbb említés és legtöbb utalás ezekre a felületekre történt.

Négy influencernek volt különösen érdekes a kommentközössége, így elsősorban őket vizsgáltuk:

Viszkok Fruzsi – rajongói közösség
A beauty vlogger azért érdekes, mert szinte csak pozitív hozzászólások érkeztek a videói alá: említéseinek közel fele, 49,38%-a pozitív hangvételű volt, ami elnyomta még a semleges hangokat is. Ez rendkívül ritka az online térben – hogy mennyire, az nemsokára kiderül a többi vizsgált YouTubernél. Ilyen szintű jó megítélésének bázisa, hogy egy abszolút támogató, szinte csak rajongókból álló közösséget tudhat magáénak. A dicséretek között általában az őszinteségét és a videók hasznosságát emelik ki követői.

Ez rendkívül ritka az online térben. Forrás: Neticle
A nyár folyamán olyan sztártémák mozgatták meg a hozzászólók billentyűzeteit, mint a Balaton, hajápolás & smink és a fesztiválok kérdése. Ilyen lojális követői bázis mellett felmerül a kérdés, hogy vajon a márkák, termékek hogyan tudnak minderre építeni?
A válasz egyszerű: nagyon is könnyen. Nemrég jött ki ugyanis a Rossman és Viszkok Fruzsi újabb közös terméke, a ’Lusta Vasárnap’ box, ami elképesztőt tarolt az online térben: a második leggyakrabban említett téma volt csatornáján és szinte csak pozitív visszajelzéseket kapott. Ez történik, ha egy márka tényleg az influencerhez kapcsolódó koncepcióval közelíti meg a kérdést.

Videómánia – erős együttműködés, ambivalens érzelmek
Rögtön jön is egy sokkal megosztóbb YouTuber: Dancsó Péter, azaz Videómánia. Nála már csak 19,64%-ban képviselik magukat a pozitív megnyilvánulások, 13%-ban a negatívak, azonban követői érzelmeit rendesen megdolgoztatja: talán az egyik legambivalensebb megítélésű videósról beszélünk. Hozzá kapcsolódóan tombolnak az élvezetek és a düh, de a vágyakozás és a szomorúság is képviselteti magát a megnyilvánulók érzelmei között.

A catulussi érzelmek azonban nem jelentenek negatívumot, sőt: videói kijövetele pontosan visszakövethető, hiszen az ő tartalmai senkit sem hagynak hidegen. Egy-egy videója alatt kiemelkedően sok, átlagosan 1500-2000 hozzászólás garantált.

A hozzászólók között ő is erős támogatói bázissal bír, a kritikákkal inkább egy-egy videóját vagy témáját illetik a hozzászólók.
Pamkutya – minden jó, bármiről legyen is szó
A szuper megítélés másik YouTuber éllovasa a Pamkutya formáció, akik Viszkok Fruzsihoz hasonlóan szinte csak rajongó követőket tudhatnak magukénak: az említéseik közel fele pozitív megítélésű és a hozzájuk köthető érzelmeknél is csak jó dolgokkal lehet találkozni (vágyakozás, élvezet, bizakodás).

Ami viszont igazán izgalmas, az a videós páros tématérképe, ami homogén képet mutat: szinte bármiről készítenek is videót – mennyiségtől függetlenül – pozitív megítélésű lesz. Ehhez szükség van arra, hogy releváns témáik legyenek, és azok közel egyforma arányban mindig pozitív visszhangot kapjanak.

És valóban, a kulcs témák (filmkészítés, humor) mind nagyon jó visszhanggal büszkélkedhetnek:

Radics Peti – negatív kommentvezérek
A sok támogatás és pozitív kommenthad mellett azért nem szabad elfeledkezni arról sem, hogy az élet a YouTube-on sem mindig rózsaszín: a szinkronparódiák kendős királya, Radics Peti azért rendesen bevonzott negatív kritikákat is.

A hozzá kapcsolódó témák mind negatív hangvételben merülnek fel, egyedül a zene kapcsán jelentek meg pozitívabb kommentek. A negatív cunami viszont nem téma-függő volt: Peti olyan kommentvezérekkel rendelkezik, akik szinte mindig negatív hangvételben írnak videói alá.

A kommentközösségekről általában
A YouTuber kommentközösségeket összességében vizsgálva olyan összefüggéseknek lehetünk szemtanúi mint hogy:
- a helyesírásra, hibákra és igénytelenségre meglepően érzékenyek a követői közösségek
- a filmes témák futnak a legjobban az összes csatorna témái közül
- a humort, minőségi és ötletgazdag videókat kiemelten értékelik a hozzászólók
- általánosságban sok érzelem jelenik meg a kommentközösségek hozzászólásaiban, a videósok tehát szignifikánsan tudnak hatni követőikre – bár a fentebbi példák alapján látható, hogy nem mindig a várt irányban

