Így vélekedünk az influencerekről 2019-ben

Sokan beszélnek arról, vajon mikor pukkad már ki az “influencer lufi”, ám a szakértők előrejelzései szerint egyelőre szó sincs erről. Sőt, az Influencer Marketing Hub egyenesen azt jósolja, az iparág 2019 végére kétszer annyi pénzt fog mozgatni, mint 2017-ben. Éppen ezért, együttműködve az Influencer Festivallal, megvizsgáltuk, itthon hogyan változott a jelenség megítélése az elmúlt hónapokban.

A Neticle rendszere minden olyan említést megtalált és elemzett, amiben 2019. január 1. és 2019. június 28. között felbukkant az “influencer” szó – azaz majdnem fél évnyi tartalmat vizsgáltunk meg összesen. 8902 említés jött össze ez idő alatt, nagy részük semleges, de ha a maradékot nézzük, több van a pozitívokból, mint a negatívokból. Ez alapján kijelenthetjük, hogy az influencerek online megítélése összességében inkább pozitív mint negatív, de legalábbis több van a kedvelőkből, mint a jelenség szkeptikusaiból.

Az említések napi véleményaránya (Forrás: Neticle.hu)

Ahogy az a grafikonon is látható, eléggé megoszlik, hogy milyen platformokon beszéltek a legtöbbet az influencerekről: a híroldalak, a Facebook, a Twitter, a videós platformok és az Instagram is erősen jelen van (a Neticle 2019. áprilisától gyűjti az instagram tartalmait, ezért jelent csak meg a vizsgált időszak második felében).

Az említések tartalomtípus szerinti megoszlása (Forrás: Neticle.com)

És vajon miről beszélünk az influencerekkel kapcsolatban? A Neticle tématérképe alapján elmondhatjuk, hogy főleg a szakmai témák vannak elöl. A legpozitívabban és egyúttal a leggyakrabban is a videó szóval említik együtt, szóval kijelenthetjük, hogy Magyarországon a vloggerekkel fonódott össze jelenségük az emberek fejében, és nem mondjuk a csakis Instagramon jelenlévő véleményvezérekkel. Érdekes volt továbbá a kor feltűnése a top kapcsolódó témák között. Az influencer témában többféle kontextusban kerül elő az életkor: egyfelől sokan megemlítik a véleményeikben, hogy ez egy igen fiatal szakma, és főleg a “fiatalok sportja”, másfelől pedig hogy az átlagközönség is általában tinédzsereket vagy a 20-as éveikben járókat jelenti. De ezt nem kifejezetten negatívumként vagy problémaként róják fel az emberek, csak megjegyzésként, többségében semleges megítélésű említések születtek a témában.

Az influencerekkel kapcsolatos kulcs témák az interneten (Forrás: Neticle.com)

Ha azokat a tulajdonságokat nézzük végig, amikkel az influencereket a leggyakrabban azonosítják az internetezők, elég biztató a kép. A stílus, az ár és a sikeresség azok a témák, amik a legjobban érdeklik az embereket velük kapcsolatban, és jó látni, hogy minden esetben több a pozitív, mint a negatív említés. A legnagyobb elismerés talán az, hogy az influencer marketing olyan fontos faktorai, mint az őszinteség, a minőség és a hitelesség mind elsöprően nagy arányban merültek fel pozitív említésekben. A dicséretek mellett eltörpültek azok, akik – a két leggyakoribb kritikát idézve – “butának” vagy “unalmasnak” titulálták az influencereket.

Az influencerekkel kapcsolatos fő tulajdonságok az internetezők szerint (Forrás: Neticle.com)

Tipikus felhasználói vélemény a témában (Forrás: Neticle.hu)

Összességében elmondhatjuk, hogy az említések alapján még mindig hálás lehet, ha valaki influencerekkel szeretne egy kampány során együtt dolgozni, ugyanis sok pozitív megítélésű médiafigyelmet hozhatnak. Ha szeretnél még többet megtudni a témáról, látogass el az Influencer Festivalra szeptember 13-án!